The long awaited v1.5 milestone update for Automobilista 2 is now officially released, featuring a major overhaul to the physics of all cars in the game, a new DLC introducing dirt & rallycross racing to the sim a long with an extensive list of new features and improvements;
待ちに待ったAutomobilista 2のv1.5マイルストーンアップデートが正式にリリースされました。ゲーム内の全車両の物理演算の大幅なオーバーホール、シムにダート&ラリークロスレースを導入する新DLC、そして豊富な新機能と改善点が盛り込まれています;
A Pt2 of the Adrenaline Pack is already in production and will take AMS2 to even higher extremes – owners of the AMS2 2020-2022 Season Pass and of the AMS2 Premium Expansion Packs are secured both parts at no additional charge. More info about the contents of Pt2 soon!
AMS2 2020-2022シーズンパスとAMS2プレミアムエクスパンションパックをお持ちの方は、追加料金なしで両方のパーツを入手できます。Pt2の内容に関する詳細は近日中に発表します!
IMPORTANT!Please note that while all classes except karts have gotten their v1.5 physics revisions in this update, they will remain subject to further minor adjustments until the next update a few weeks from now. Only then will the v1.5 physics be locked down from further handling or performance-impacting changes until the next milestone update, at which time Time Trial boards will once again be reset.
重要!今回のアップデートで、カートを除くすべてのクラスでv1.5の物理修正が行われましたが、数週間後の次回アップデートまで、さらなる微調整が行われることにご注意ください。その後、次のマイルストーンアップデートまで、v1.5の物理演算はさらなるハンドリングやパフォーマンスに影響を与える変更からロックダウンされ、その時点でタイムトライアルボードは再びリセットされます。
IMPORTANT 2The above also applies to AI performance calibration, which remains subject to further fine-tuning until the next release.
重要2上記はAIのパフォーマンス・キャリブレーションにも適用されます。
IMPORTANT 3!All car setups have been automatically reset as of this update to conform with the changes from v1.5 physics.
重要3!今回のアップデートにより、v1.5の物理学的変更に対応するため、すべてのマシン・セットアップが自動的にリセットされました。

V1.4.8.1 -> V1.5.0.0 CHANGELOG
CONTENT
Adrenaline Pack Pt1:
- Added Ascurra Dirt Track (2 layouts)
- Added Tykki Dirt Track (4 layouts)
- Added Foz dirt track
- Added RX layouts of Barcelona, Hockenheimring, Nurburgring, Spa-Francorchamps
- Added Rallycross class featuring Polo RX, Mini RX, Citroen RX & MIT Lancer X
- Added Formula Dirt class
- Added Kartcross class
アドレナリンパックPt1:
- アスクラ・ダート・トラックを追加(2レイアウト)
- Tykki ダートコースを追加 (4 レイアウト)
- Fozダートコースを追加
- バルセロナ、ホッケンハイムリンク、ニュルブルクリンク、スパ・フランコルシャンのRXレイアウトを追加
- ポロRX、ミニRX、シトロエンRX、MITランサーXのラリークロスクラスを追加
- フォーミュラ・ダートクラスを追加
- カートクロスクラスを追加
Free base game content:
- Added P1 Gen2 class featuring Metalmoro AJR Gen 2, Sigma P1 G5 & Ginetta G58
- Updated Stock Car Corolla 2023
無料のベースゲーム・コンテンツ
- Metalmoro AJR Gen 2、Sigma P1 G5、Ginetta G58をフィーチャーしたP1 Gen2クラスを追加
- ストックカー・カローラ2023を更新
GENERAL
- Added session auto-advance functionality for multiplayer sessions
- Minor adjustments to net code
- Mod Support: Added ability to define a mod and provide mod specific vehiclelist.lst and driveline.rg files. See ‘UserData/Mods/README.txt’ for details and examples
- Adjusted damage scalars for all settings for slightly overall less sensitive damage
- Added Spotter as a Gameplay option
- Fixed FFB wheel pulling on engine off
- Grid size for all track layouts bumped to accomodate at least 26 cars (except for kart and dirt tracks)
- Revised pit stop properties for F-Junior, F-Vintages, F-Retros, F-Classics, F-V12, F-V10, F-Reiza, F-Ultimates, F-USAs, F-3, F-Inter, F-Junior, F-Trainer, Group A, Group C, GT1, Stock Car Brasil 1999-2023, P1-P4, Sprint Race, Montana, GT5, Ginetta G40 Cup, Copa Truck, Street Cars, Hyper Cars, Supercars DPi, GTE, GT3, GT4, Ginetta G55 Supercup, Porsche Cup, Super V8, F-Vee
- Adjusted LiveTrack Grip Range (lower “green” baseline grip, slightly lower grip for Light, Medium Rubber presets, Heavy Rubber grip preserved)
- Rubber now loses grip with water saturation (racing line should be avoided in wet weather as a result)
- Curbs are now more slippery when wet
- Fixed excess tire wear/heating on grass, gravel and wet surfaces
- Added Halo Transparency option for F-Ultimate Gen1 & 2 to Display menu
- Fixed visual wheel camber in replays
- Added visible Safety Car during Full Course Yellows
- Vehicles from human opponents are now collidable during Multiplayer full course yellow
- Fixed an exploit in Time Trial where illegal pit areas would be used for cutting track
ジェネラル
- マルチプレーヤーセッションの自動アドバンス機能を追加
- ネットコードの微調整
- MODサポート: MODを定義し、MOD固有のvehiclelist.lstおよびdriveline.rgファイルを提供する機能を追加。詳細と例は’UserData/Mods/README.txt’を参照。
- 全設定のダメージスカーラーを調整し、全体的に若干ダメージの影響を受けにくくした。
- ゲームプレイオプションとしてスポッターを追加
- エンジンオフ時にFFBホイールが引っ張られるのを修正
- すべてのコースレイアウトのグリッドサイズを26台以上収容できるように変更(カートとダートコースを除く)
- F-ジュニア、F-ヴィンテージ、F-レトロ、F-クラシック、F-V12、F-V10、F-レイザ、F-アルティメット、F-USA、F-3、F-インター、F-ジュニア、F-トレーナー、グループA、グループC、GT1のピットストップ・プロパティを修正、 ストックカーブラジル1999-2023、P1-P4、スプリントレース、モンタナ、GT5、ジネッタG40カップ、コパトラック、ストリートカー、ハイパーカー、スーパーカーDPi、GTE、GT3、GT4、ジネッタG55スーパーカップ、ポルシェカップ、スーパーV8、F-Vee
- ライブトラックのグリップレンジを調整(「グリーン」ベースラインのグリップを下げ、ライト、ミディアムラバープリセットのグリップをわずかに下げ、ヘビーラバーのグリップは維持)。
- ラバーは飽和水によってグリップを失います。
- ウェット時にカーブが滑りやすくなった
- 芝生、砂利道、濡れた路面でのタイヤの過剰な摩耗や発熱を修正
- F-UltimateのGen1およびGen2用のHalo透明度オプションをディスプレイメニューに追加
- リプレイのホイールキャンバーを修正
- フルコースイエロー時にセーフティカーを表示するように変更
- マルチプレイヤーのフルコースイエロー中に対戦相手の車両が衝突する問題を修正
- タイムトライアルで違法なピットエリアがコースカットに使用されていた問題を修正
UI & HUD
- Updated main menu panel arts
- Added ‘Off-road’ track selection filter to Grade selection
- Added Rallycross race weekend preset for RX, F-Dirt & Kart Cross
- Added P1-4 classes to Brazilian Series vehicle selection filter
- Removed mandatory pit stop from F-Ultimate Gen2 preset
- Reduced pit limit from 160 km/h to 130 km/h in F-USA Historic preset to align with 2000 regs instead of 1995/98
UIとHUD
- メインメニューパネルのアートを更新
- グレード選択に「オフロード」トラック選択フィルターを追加
- RX、Fダート、カートクロスにラリークロスの週末プリセットを追加
- ブラジルシリーズの車両選択フィルターにP1-4クラスを追加
- F-Ultimate Gen2のプリセットからピットストップの義務付けを削除
- F-USAヒストリックプリセットのピットストップ制限を160km/hから130km/hに変更。
PHYSICS
- Completed physics revisions for all classes excepting the karts (125cc & 4-stroke)
- Adjusted tire flatspotting physics (generally reducing changes of flatspotting)
- Various adjustments to dirty air effects, correcting some interclass inconsistencies
- Adjusted undertray spring / damper / friction, fixing inconsistencies
- F-Junior: Restricted ride height range (min 4cm max 10cm)
- F-USA Gen2: Adjusted Swift 009C undertray points to fix performance issues; Fixed aero inconsistencies in SW model
物理学
- カート(125ccと4ストローク)を除く全クラスの物理修正が完了。
- タイヤのフラットスポットを物理的に調整(全般的にフラットスポットの変化を軽減)
- ダーティーエアの効果を調整し、クラス間の不一致を修正。
- アンダートレイのスプリング/ダンパー/フリクションを調整し、不一致を修正
- Fジュニア 車高範囲の制限(最小4cm 最大10cm)
- F-USA Gen2: スイフト009Cのアンダートレイのポイントを調整し、パフォーマンスの問題を修正。
AI
- AI calibration pass for all revised classes
- Adjusted AI performance degradation with tire wear (Ai tire wear rates still under revision)
- Temporarily disabled effect of driver personality stamina and tire management skills´ influence on AI lap times while AI tire wear & performance degradation is in progress
- AI cars will now use the max available boost pressure setting instead of the default in qualifying laps
- Minor improvement to AI pit strategy during FCY
- Improved AI lines for Brands Hatch (both layouts), Spielberg GP, Spielberg Historic 1974, Nurburgring GP / Veedol layouts, Velopark, Cascais 1988, Interlagos, Montreal, Silverstone 1991, Silverstone 2001, Silverstone 2020, Spa-Francorchamps 2022
AI
- 全クラスでAIキャリブレーションを実施
- タイヤ摩耗に伴うAIの性能劣化を調整(AIのタイヤ摩耗率は現在も修正中)
- AIのタイヤ摩耗と性能劣化が進行している間、ドライバーのスタミナとタイヤ管理スキルがAIのラップタイムに与える影響を一時的に無効にしました。
- AIカーは予選ラップでデフォルトのブースト圧ではなく、使用可能な最大ブースト圧を使用するようになりました。
- FCYでのAIのピット戦略が若干改善されました。
- ブランズハッチ(両レイアウト)、スピルバーグGP、スピルバーグ・ヒストリック1974、ニュルブルクリンクGP/ヴィードルレイアウト、ヴェロパーク、カスカイス1988、インテルラゴス、モントリオール、シルバーストーン1991、シルバーストーン2001、シルバーストーン2020、スパ・フランコルシャン2022のAIラインを改善
AUDIO
- Audio playback during fast-forwarding replays is now muted when doing high speed forward seek in replay
- Fixed missing gravel runoff sound for some cars
- Smoothed rev-limiter sound cutting out when engine bounces a lot on the limit
- Disabled audio for hidden environment animations (helicopters, drones) during test day & practice sessions
- Puddles and dirt sound effects are now panned left/right on track according to position
- Fixed Mercedes CLK GT1 & AMG GT3 missing attenuation on external gearshift samples.
- Chevrolet Corvette C8 Z06: adjusted interior engine sound
オーディオ
- リプレイの高速早送りシーク時に再生される音声をミュートするように変更
- 一部の車種において、砂利の流出音が聞こえなくなっていたのを修正
- 限界域でエンジンが大きくバウンドした際に、レブリミッターの音が切れるのを滑らかにしました
- テスト走行中および練習走行中の隠し環境アニメーション(ヘリコプター、ドローン)の音声を無効化
- 水たまりや土の効果音が、位置によってトラック上で左右にパンされるように変更
- メルセデスCLK GT1 & AMG GT3の外部ギアシフトサンプルの減衰不足を修正
- シボレーコルベットC8 Z06:室内のエンジンサウンドを調整
TRACKS
- Barcelona: Fixed various LOD pop issues in static and scene objects; Minor TSO optimization
- Indianapolis: Fixed some static object lod issues near T3
- Spa Francorchamps 2022: Returned wandering marshal to his post at Paul Frere
- Nurburgring 1971 Sudschleife: Moved rolling start location 200m before Nordkehre
トラック
- バルセロナ スタティックオブジェクトとシーンオブジェクトの様々なLODポップ問題を修正しました。
- インディアナポリス T3付近のスタティックオブジェクトのロッドの問題を修正
- スパ・フランコルシャン2022:ポール・フレールに放浪のマーシャルを戻す
- ニュルブルクリンク 1971 Sudschleife: ローリングスタート位置をノルトケレの200m手前に移動
VEHICLES
- Adjusted suspension animation for F-V10, F-V12, F-inter, Lotus 79, Caterhams (all models)
- Camaro SS: Adjusted light glow textures, shadows & glass cracks
- McLaren Senna: Adjusted shadows (fixed missing rear wing)
- Copa Uno B: Adjusted shift warning light
- Brabham BT49: adjusted shift warning light
- Updated display for Porsche GT3-R, Porsche Cup models (display alarms added)
- Added pit limiter display warning to GTE / GT3 models that feature them
- F Ultimate Gen1: Added ERS mode and pit limiter
- Nissan GT1: fixed mismatching livery
車両
- F-V10、F-V12、Fインター、ロータス79、ケータハム(全モデル)のサスペンションアニメーションを調整
- カマロ SS:ライトグローのテクスチャー、影、ガラスのひび割れを調整
- マクラーレン・セナ 影の調整 (リアウイングの欠落を修正)
- コパ ウノ B:シフト警告灯を調整
- ブラバムBT49:シフト警告灯を調整
- ポルシェGT3-R、ポルシェカップモデルのディスプレイ更新(ディスプレイアラーム追加)
- GTE/GT3モデルにピットリミッター表示警告を追加
- FアルティメットGen1:ERSモードとピットリミッターを追加
- 日産GT1:カラーリングのミスマッチを修正
